Inca un raspuns lui Cezar

Cezar, dragul meu. Fiindca iar imi aruncai ochii pe blogul tau ( a se citi Ah, Mihnea Georgescu, l-ai ucis pe Eminescu ) de tanar intelectual in devenire. Si chiar daca n-ai putea sa-mi fii copil, totusi ai acelasi nume ca si fii-meu, si ai aceeasi varsta cu altcineva caruia i-am fost antrenor si mentor cat m-am priceput.

Deci din aceste considerente poate de o naivitate demna de o cauza mai buna, iara vin si te intreb: esti sigur ca nu arunci cu piatra ?

Uite-asa din iuteala de manie si nebagare de seama poate plezni paradoxul ca un tanar sincer si plin de bune intentii ca tine sa se trezeasca scriind prostii incercand sa combata un personaj atat de … ( hai sa nu caracterizez ca sa nu intru si eu in pacat, sper ca doar punctele de suspensie o sa mi se ierte) precum monsieur Mihnea. Fiindca daca personaje ca monsieur Mihnea sunt si o sa fie peste tot pe mapamond in veci si-n pururi, ca nu degeaba o muscat coana Eva, in schimb tragedia la romani e , dupa mintea mea proasta, ca pierdem material bun, cam ca tine, dragule.

Un mare ganditor si traitor ortodox, Timothy Ware, a spus intr-un interviu o vorba de duh care ar fi fost bine sa se auda si-n Romania. Si anume ca valoarea ortodoxiei trebuie sa fie una a afirmarii nu a negarii, ca nu degeaba ne-a lasat Iisus ca noi trebuie sa fim lumina lumii. Deci daca noi ne-am afirma lumina, n-ar mai fi atata nevoie de “combatut” fiindca lumina alunga intunericul doar prin simpla sa prezenta.

Deci, fiindca vaz ca-l placi pe conu’ Mishu, carele a fost un poet de esenta necrestina, cel putin asta ar fi ipoteza pe care orice intelectual onest ar aborda-o prima fascie din motive de evidenta: marele teme crestine sunt inexistente in creatia majora a poetului. Daca a mai scris el cateva poezii ocazionale pe teme crestine minore, asta nu explica mare lucru si nu demonstreaza ca n-a facut-o pur si simplu ca pretext sau material literar, iara nu din convingere interioara cum au facut-o altii. Care poet iarasi a declarat poeticeste ca nu crede nici in Iehova nici in Buddha bla-bla Muni (n-am gasit alta rima, tovarase), nici in viata si nici in moarte, samd si ca in fine el a ramas romantic. Iar romantismul — daca ai apucat sa-nveti la scoala fiindca eu unul n-am apucat in “.ro”, s-o tinut bine la secret si banuiesc ca inca e tinut la secret si-n ziua de azi — iashte dansul, dragutul de romantism, nitelus perpendicular pe osia culturii crestine. Ca doar nu crezi ca pe degeaba l-au pus pe Bach la index pret de una suta de ani, dragutii de romantiosi.

Dar ma rog, eu pot sa-mi racesc tatstatura de pomana mult si bine, si tu tot o sa-l ti-i pe Mishu in brate la un nivel la care, mi se pare mie cu mintea mea proasta de inginer, ii faceti un mare deserviciu. Deci, hai dara ca ipoteza de lucru sa zicem ca eu ma insel si matale ai totusi dreptate.

Iar daca matale ai dreptate, ia-o ca pe o provocare in ale afirmarii (afirmare ca exercitiu opus negarii cu care tocmai iti spurcasesi blogul, nu despre afirmarea personala e vorba) sa scrii matale un eseu frumushel in care sa-i explici unui inginer prost de ce trebuie sa-l imbratisam pe conu Mishu ca poet national si univeral al unui neam de se da crestin. Si cu mai multa aplicatiune, explicand prezenta/absenta temelor crestine din creatia eminesciana majora. Si iarasi explicand cum vine treaba ca-l servim pe adulterinul Eminescu drept model copilasilor care pot chiar sa o ia pe bune – cum multi din nefericire o si iau cu consecinte in plan social nu asa, in abstractul rarefiat al literaturi – deci care ar putea-o lua pe bune ca madam “iubirea romantica” dupa care ni se umezeste lujerul national si pentru care si-ar da viata lui toata, si nu numai pe-a lui toata da chiar si a Luceafarului pe-o ora de amor, care Luceafar iarasi nu poti sa nu te-ntrebi de ce e fiul demiurgului si concomitent perfect perpendicular pe ideea de Hristos la un poet crestin, si incheind ultima paranteza, ca iubirea romantica este mult mai importanta pentru fericirea omului decat umilinta in ascultarea poruncilor lui Dumnezeu. Si sa rezolvi matale, daca esti bun, chestiunile astea de travaliu.

Fiindca eu unul, in ignoranta mea barbara si inginereasca nu stiu sa se existe un astfel de studiu in cultura romana.

Iar in absenta acestui exercitiu necesar, nu mi-ar ramane drept comentariu la blogul tau, decat ca sa-ti citez din conu Mishu, ca sa-ti arat ca-l lauzi fara sa-l pricepi: “E usor a scrie versuri/ Cand nimic nu ai a spune”

Mai ales versuri neinspirate, cu probleme de rima si de prozodie, de un patetism sforaitor, si mai presus de toate versuri cu spumite la gurite cum fura versurile dumitale.

Ceea ce iarasi zic eu, in mintea mea proasta de inginer, nu se cade la un crestin care posteaza in spatiul public.

Dar ma rog, poate o fi si asta o deformatie culturala la poporul de-i zice crestin si roman si ortodox pe deasupra, care-i considera celui care a cazut, din pacate si spre rusinea noastra comuna, in pacatul xenofobiei si al anti-semitismului, drept material poetic valabil insiruiri de spumite jenante precum

Bulgăroi cu ceafa groasă, grecotei cu nas subţire;
Toate mutrele acestea sunt pretinse de roman,
Toată greco-bulgărimea e nepoata lui Traian!
Spuma asta-nveninată, astă plebe, ăst gunoi
Să ajung-a fi stăpână şi pe ţară şi pe noi!
Tot ce-n ţările vecine e smintit şi stârpitură,
Tot ce-i însemnat cu pata putrejunii de natură,
Tot ce e perfid şi lacom, tot Fanarul, toţi iloţii,
Toţi se scurseră aicea şi formează patrioţii,
Încât fonfii şi flecarii, găgăuţii şi guşaţii,
Bâlbâiţi cu gura strâmbă sunt stăpânii astei naţii!

Ia sa explici matale unde-i crestinismul in versurile astea cu care se distreaza copilasii la scoala ? Si unde-i, daca nu crestinismul, macar lirismul cel mai elementar. Fiindca imbatzosandu-ne noi cu astfel de comicareli ale lujerului national (nu degeaba au ajuns cele mai populare in blogosfera) le refuzam generatiilor mai tinere sansa de a degusta ceea ce e cu adevarat valoros si liric si memorabil in opera Eminescului.

Post Scriptum necesar si sper suficient :

Te rog, nu te obosi sa imi raspunzi mie personal, fiindca polemizand ne-am pierde intr-ale negarii, si eu unul atat mi-am permis sa polemizez: textul de fata, care daca ai baga de seama atent, nu e, in ultima instanta, polemic. Energia care ai fi ispitit sa o risipesti intrand in polemica cu un inginer prost, rogu-te fii bun si dedic-o Eminescului ca are mare nevoie, sarmanul. Uite ca ne vine aniversarea de 120 de ani, si tot in ciucalata fondue il gasim impachetat.

5 Responses to Inca un raspuns lui Cezar

  1. alma says:

    Ce artist nu a fost, hm, nu a facut adulter? Poate Bach!🙂
    In opinia ta, unul care sa fie servit copiilor la orele de literatura trebuie sa scrie si bine, si sa fie si om integru moral etc.?

  2. ccozianu says:

    Daca am servi copilasilor doar lirismul din “Somnoroase Pasarele” care este chiar exceptional si superb, atunci zau ca n-ar avea importanta ce-or facutara Mishu si cu Veronica, pe unde-or apucat ei sa-si faca.

    Dar cum nu e cazul sa le fie servit doar lirismul poetului, ci le este servita ceapa integral si chiar cu adaugiri, drept “omul deplin” al culturii, adicatelea vezi bine un model de urmat, un ideal de simtzire si traire la care sa aspiram cu tontii. Basca filosofia de trei parale a Eminescului.

    Fara macar sa se puna, macar ashe, pro forma intrebarea ca “bai baiete da ce faceau astia, nu cumva era cam naspa ?”. Sau ce spunea Eminescu despre evrei, nu era cam la furat ciumperci ? Sau spumele la gura din scrisoarea a treia, nu sunt olecutica jenante si n-au nica la comun cu ideea de poezie ?

    Fiindca draga mea, ashe o fo’ inginerit omul ca animal social: se ia, a naibii dupa modele, pe care le vede in imaginarul colectiv s-apoi le calchiaza in imaginarul individual de ii iese mici monstruozitati mentale. Fiindca daca geniu nostru national o fo in regula cand si-o exhibitionat spumele la guritza, atunci cu siguranta si de-alde vadim, si de-alde paunescu, si compania, dimpreuna cu tata gasca lor de fani si bagatori de seama, considera, in prostia lor nemarginita, ca ashe o chestie desteapta precum spumele la guritza, tine de normalul culturii la romani.

    Deci tot eu zic ca un inginer prost, cu cat ne imbatzosham mai tare in Eminescu ca om deplin si model cultural, cu atat mai tare are de suferit Eminescu ca poet, fiinda toti neuronii aia consumati pe prostiile Eminescului, nu au ocazia sa ii deguste geniul poetic, acela care e intr-adevar geniu. Cum a zis un mare inginer: One has to be acutely aware of the strictly limited size of one’s own skull.

  3. ccozianu says:

    Hai ca sa-ti dau exemplu, ca nici nu mi-a fost greu, am luat primul “comentariu literar” care mi-o cazut pe google, nici nu te obosesti sa cauti ca sa demonstrezi :

    ” Uriciunea morala si sufleteasca a falsilor patrioti se vede si din versurile care urmeaza, demascand liberalii si conservatorii, Eminescu isi exprima dispretul pentru acestia: […] ”

    Deci, dupa cum se poate lesne viziona in limba de lemn a comentariilor literare, copilasu e conditionat sa creada ca a te da destept si a-ti dispretui semenii, cu pacatele lor cu tot, e o chestie foarte dashteapta si nu un atavism mostenit de pe vremurile lu Pazvanti Chioru.

    Hai sa vedem ce zice in universul cultural crestin despre cum e cazul sa ne comparam cu altii. Pai zice Apostolul Pavel, de care habar n-are bizonu roman ce geniu literar a fost Pavel, fiindca scoala romaneasca crede ca ne e cu mult mai folositor sa ne dedulcim la spumitele lujerului. Deci zice Apostolul Pavel:

    “Vrednic de credinţă şi de toată primirea e cuvântul că Iisus Hristos a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoşi, dintre care cel dintâi sunt eu. ”

    Hai vino si spune-mi, draga mea, ca eu prost ca un inginer si fara amplitudine culturala am o ignoranta deplina: unde o sugerat lujerul national ca si dansul e cel dintai intre pacatosi ?

    Fiindca fiecare dintre noi suntem, pe rand, unul cate unul in fata constiintei fiecaruia, cel dintai dintre pacatosi. Asta numai daca ne lumineaza Al de sus mintile sa ne dam seama cum e chestia cu pacatul nostru si pacatul altora.

    Acu’, iarasi zic poate ma insel, poate totusi e mai bine sa il declaram model cultural pe lujer, si sa mai dam cu crestinismu de peretzi, ca poate o fi modelul crestin cam pagubos in societatea capitalista multilateral dezvoltata, si modelul cu lujerul e mai lucrativ.

    Da hai sa ne hotaram odata: ori in caruta ori in teleguta. Ca atata vreme cat ne complacem cu malaietul nostru culturel in cele doua luntri, o sa ne fie mentalul cultural colectiv, fix dupa modelul literar al lui Dr. Jackal and Mr. Hide.

  4. cezarpesclevei says:

    Eu nu raspund decat spunand ca pe D-nul Mihnea georgescu il cunosc, mi-a fost coleg de masterat si poezia pe care i-am dedicat-o este o reactie la adresa faptului penibil de a-l preamari pe Ikliescu si de a-l umbri pe Eminescu – nu ca Eminescu nu a avut paxcate. Fiecare avemk pacate. Unii din noi le rezolva, altii nu.

  5. Costin says:

    Cezare,

    Raspunsul tau m-a facut sa zambesc. De ce s-ar chema ce-i scris matale pentru colegul Mihnea “poezie”.

    Si de ce crezi matale ca de-alde Mihnea il poate ucide pe Eminescu ? Valoarea Eminescului daca o poate ucide ceva, atunci cu siguranta nu-i Mihnea ci prostia colectiva a romanilor. Si de ce ar fi ceea ce zici tu c-a facut Mihnea – da eu zic ca nu putea sa faca Mihnea din cauza de imposibilitate pur si simplu – “crimă naţională” ?

    Apropos, citind versificatiile dumitale, m-am gandit ca e util sa-ti impartasesc o noutate, care am impresia ca nu s-a auzit prea bine si in Romania: nu evreii l-au omorat pe Hristos. A bon entendeur salut.

    Eu numai imi dau cu parerea ca sa il iei pe Mihnea la o berica cu mititei — ca doi fosti colegi, si se rezolva rapid divergentele. In spiritul lu’ nenea Iancu, ca ala da model de culturel.

Leave a Reply

